از فروشندگان سیار، آب خریداری نکنید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه تنها آب مورد تایید ما برای استفاده مردم آب لوله کشی است، گفت: شهروندان آبادانی از فروشندگان سیار، آب خریداری نکنند.

به گزارش عصر جنوب به نقل از تسنیم، نشست خبری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان بعد از ظهر امروز در سالن جلسات ساختمان معاونت بهداشت و درمان آبادان با حضور خبرنگاران برگزار شد.

شهرام ترحمی در این نشست اظهار داشت: بیماری وبا جزو بیمار‌ی‌های بومی منطقه است و نه می‌توان آن را به طور کامل حذف کرد و نه ریشه کن، به همین دلیل باید همیشه مراقب شیوع آن بود.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه باکتری عامل وبا در شرایط زیست محیطی خاصی رشد می‌کند، عنوان کرد: در دوماه از سال در خوزستان این شرایط برای این باکتری مطلوب می‌شود که ماه‌های اردیبهشت و مهر از جمله این ماه‌ها هستند.

وی عمده ترین راه انتقال این بیماری را از طریق مدفوع بیمار و آب آلوده اعلام کرد و افزود: باکتری عامل این بیماری در روزهای گرمتر و دماهای بالاتر به طور کامل از بین نمی‌رود.

ترحمی اظهار کرد: بر خلاف باور عمومی مردم که تصور می‌کنند فرد مبتلا به وبا به سرعت علائم بیماری را نشان می‌دهد و دچار اسهال شدید می‌شود لازم است بدانند این علائم را فقط یک در صد از مبتلایان نشان می دهند و ممکن است بیماری خود را به سرعت نشان ندهد و یا علائم ضعیفی بروز دهد که معمولا افراد توجهی به آن نمی‌کنند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به طغیان این بیماری در بازه های زمانی ۳ تا ۴ ساله، بیان کرد: این بیماری از نوع عفونی است و براساس آمارها بیماری‌های عفونی جزو ۵ بیماری اول عامل مرگ و میر نیست.

وی افزود: معاونت بهداشت آبادان آب لوله کشی را در ۵ شهر تحت پوشش به طور کامل زیر نظر دارد و از آنجایی که کلر عامل نابودی این باکتری است میزان کلر موجود در آب را رصد شده و چنانچه مقدار آن کمتر از حد مجاز شد فورا به اداره آبفا اطلاع داده می شود.

ترحمی با تاکید بر این که چنانچه مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند جای نگرانی وجود ندارد، اظهار داشت: شستن دست ها پس از استفاده از سرویس‍های بهداشتی و قبل از غذا مهمترین عامل تاثیر گذار در جلوگیری از ابتلا به بیماری وبا است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: تنها آب مورد تایید ما برای استفاده مردم آب لوله کشی است چرا که بر آن نظارت می کنیم و پس از آن استفاده از آب معدنی بطری مورد تایید است.

ترحمی با بیان اینکه استفاده از آب‌های دیگر مانند فروشندگان سیار آب و دیگر آب ها مورد تایید ما نیست، عنوان کرد: بهتر است مردم از اغذیه فروشی‌های خارج منزل به ویژه دوره گردها و افرادی که فاقد پروانه کسب هستند استفاده نکنند.

وی گفت: میوه و سبزی های مورد استفاده نیز باید به خوبی شسته شوند چرا که یکی از راه‌های انتقال این بیماری از این طریق است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: در صورت رعایت موارد گفته شده جای نگرانی وجود ندارد ولی در عین حال هر فردی که نشانه‌ای هر چند کوچک از اسهال را احساس کرد فورا به یکی از مراکز درمانی یا خانه‌های بهداشت مراجعه کند.

ترحمی بیان کرد: تمامی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت شهری و روستایی ما دارای امکانات لازم برای تشخیص این بیماری هستند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.