رویاهای آبادان و خرمشهر در جذب سرمایه گذار

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  اعلام منطقه آزاد اروند از سوی رییس جمهور ‘روحانی’ در دی ماه ۹۲ تحولی در خوزستان و بیشتر در آبادان و خرمشهر داشت و اکنون این دو شهرستان رویاهای ناتمامی در جذب سرمایه گذار دارد.

آبادان و خرمشهر، زمانی رونق تجاری ویژه ای داشت و مدت طولانی رکود پس از جنگ را تحمل کردند، خبر منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، چراغ امیدی بود که در دل مردم آبادان و خرمشهر روشن کرد.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت می باشد که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با افزایش محدوده منطقه آزاد اروند، رونق تجاری، کالای همراه مسافر، افزایش گردشگران و ماشین های اروندی هر یک به گونه ای انتظارات افراد و سلایق زندگی مردم را تغییر داد.

نخستین تغییرات قیمت که تابع سود انتظاری از امتیازات ویژه اقتصادی بود که نصیب مردم شد، افزایش قیمت مسکن است.

خانه ها بدون اینکه دچار تغییر و تحولی شوند با افزایش قیمت مواجه شدند و همچنان سیر صعودی قیمت را طی می کنند.

مالکان شهر که سرمایه های ملکی بسیاری داشتند، قیمت سرمایه هایشان بالا رفت و به قول مردم پولدر ها پولدارتر شدند.

اینکه بازار مسکن رونق یافت، امتیاز خوبی بود که به رونق بازار مسکن ختم می شد اما این رونق تا چه حد در سبد خانوار ریخته شده است و آیا این افزایش قیمت فاصله طبقاطی به وجود نمی آورد؟ و این افزایش قیمت مسکن از کدام اقشار جبران می شود؟

یکی از رانندگان ناوگان حمل و نقل آبادان به خبرنگار ایرنا گفت:منطقه آزاد سرابی بیش نیست زیرا وعده های مسئولین عملی نشده است.

محمد غلامیان اظهار داشت:همه وعده های مسئولان به چهار تا آسفالت خیابان ها خلاصه شده است، سود کلان منطقه آزاد فعلا هنوز دردی از آبادان و خرمشهر دوا نکرده است.

وی افزود:پیش از این، یک میلیون ریال ماهیانه اجاره می دادیم و چهار میلیون ریال درآمد داشتیم، ولی اکنون هفت میلیون ریال در ماه درآمد داریم و چهار میلیون ریال اجاره می دهیم .

فریبا رحیمی دانشجوی ارشد رشته اقتصاد که ساکن خرمشهر است می گوید:رسالت منطقه آزاد به خودی خود خوب است ولی باید با همت بیشتر و دقت عمل کار شود.

وی اظهار داشت:مدیریت ها و پست های ساختگی را کنار بگذارند، استخدام های روابطی را حذف کرده و هرکس با توجه به مدرک خود وارد کار شود.

این دانشجوی خرمشهری افزود:با بررسی نظرات مردم و کارشاسان زیربط، اگر منطقه آزاد رسالت خود را با موفقیت به پایان برساند، قیمت کالا در آبادان و خرمشهر با قیمت کالا همانند سایر مناطق آزاد کشور یکسان می شود.

رحیمی تصریح کرد: این منطقه محور اصلی صادرات و واردات خاور میانه و کشور است، سرمایه های کشور مان و کشور های خارجی به سمت آبادان و خرمشهر جاری می شود.

وی گفت:سود شهروند منطقه آزاد اروند بودن شامل حال تمامی افراد شهر است و آن گونه که سازمان منطقه آزاد اروند شعار داده است «منطقه آزاد اروند گام بلند توسعه» است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت:جذب سرمایه گذاران خارجی برای کار و سرمایه گذاری در این منطقه، مهم ترین اهداف سازمان در سال جاری است.

محمدرضا معتمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:با صدور پروانه اشتغال یک ساله و مجوز خروج مکرر برای مدیران و متخصصان خارجی شاغل در شرکت های خارجی در منطقه آزاد اروند موافقت شد.

وی اظهار داشت:با پیگیری های به عمل آمده و همکاری و تعامل سازنده مدیریت اتباع خارجی فرماندهی انتظامی استان خوزستان موافقت برای صدور این مجوز اعلام شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت:این اقدام و فراهم سازی شرایط در این راستا انجام شده که می تواند در رونق منطقه تاثیرگذار باشد.

معتمدی تصریح کرد:پیش از این، پروانه اشتغال مدیران و متخصصان خارجی شاغل در شرکت های خارجی شش ماهه بود ضمن آنکه اجازه خروج مکرر برای صادر نمی شد.

وی افزود:این اقدام، گام مهمی در راستای اعطای مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاران خارجی و منابع سرمایه ای در حوزه های صنعت و تجارت در منطقه آزاد اروند به شمار می رود.

معاون فرهنگی ،اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند نیز با بیان اینکه نمی توانیم ادعا کنیم که در زمان کوتاه ایجاد تحولی فرهنگی عظیمی خواهیم داشت، معتقد است که توسعه اقتصادی ،توسعه انسانی است و توسعه انسانی هم بر اساس توسعه فرهنگی پیش می رود.

سید مرتضی نعمت زاده گفت:ظرفیت ها و توان فرهنگی در شهر های آبادان و خرمشهر به دلیل مشکلات مالی محدود است.

وی با بیان ساختار حمایت های فرهنگی منطقه آزاد اظهار داشت:در سه حوزه برای حمایت های فرهنگی در منطقه فعالیت داشته ایم، این اقدامات فرهنگی مربوط به زیر ساخت ها، امور های میان مدت ،فعالیت هایی که تاثیر آنی در زندگی مردم منطقه دارند است.

نعمت زاده از کمک های مالی به سازمان ها برای تجهیز زیر ساخت ها خبر داد و افزود:اعطای مبلغ ۳۱ میلیارد ریال برای تجهیزات بیمارستان شهید بهشتی و اهدای ۳۵ میلیارد ریال برای آزمایشگاه علوم پزشکی، اعطای ۸۶ میلیارد ریال برای کلینیک تصویر برداری و تشخیص بیماری های سرطانی، اهدای مبلغ ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای خوابگاه دانشکده پزشکی از این موارد است.

معاون سازمان منطقه آزاد اروند، پرداخت اعتبار خرید ۳۰ آمبولانس برای بیمارستان های منطقه، اعطای مبلغ ۵۵ میلیارد ریال اعتبار برای تعمیر بیمارستان ولیعصر خرمشهر، اهدای ۲۰ میلیارد ریال برای خرید هزار دستگاه کولر و مناسب سازی کلاس های آموزشی را از دیگر اقدامات این سازمان در راستای تامین زیرساخت های این منطقه عنوان کرد.

پرسش اصلی اینجاست که چرا با وجود این همه منابع مالی هزینه شده در این منطقه، مردم هنوز رضایت کامل از عملکرد منطقه آزاد نداشته و هنوز درچهره شهر آثار جنگ وجود دارد؟

هنوز هم منطقه آزاد اروند اسیر محرومیت هایی است که با چشم غیر مسلح دیده می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.