پتروشیمی آبادان توسعه می یابد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان گفت:این شرکت، پنج طرح توسعه ای برای افزایش تولید در دست اجرا دارد.

عملیات ساختمانی مجتمع پتروشیمی آبادان، سال ۱۳۴۶ از سوی شرکت آمریکایی آغاز شد و سال ۱۳۴۸ نیز این شرکت،به بهره برداری رسید.

ظرفیت اولیه این شرکت، تولید ۲۰ هزار تن پی وی سی، ۱ هزار تن دودسیل بنزن و ۲۴ هزار تن سود سوز آور در سال بود.

طرح افزایش تولید این شرکت نیز، سال ۱۳۵۴ به منظور افزایش تولید پی وی سی به ۶۰ هزار تن در سال اجرایی شد، ولی مجتمع پتروشیمی آبادان طی سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷دبه دلیل جنگ ایران و عراق ویران شد که پس از پایان جنگ تحمیلی از سوی متخصصان داخلی بازسازی شد.

تولید پی وی سی این شرکت در سال ۱۳۸۴ به حدود ۶۰ هزار تن افزایش یافت و رسیدن به تولید سالانه ۱۱۰ هزار تن پی وی سی هدف طرح توسعه این مجتمع است.

مجتمع پتروشیمی آبادان سه محصول عمده تولید می کند که شامل PVC در گریدهای مختلف با ظرفیت ١١٠ هزار تن در سال، کاستیک سودا با ظرفیت ٣٠ هزار تن در سال و DDB با ظرفیت ١۵ هزار تن در سال است.

ظرفیت تولید پتروشیمی آبادان ۱۱۰ هزار تن است اما اکنون توان تولید ۷۰ هزار تن را داریم، و این یعنی آنکه ۴۰ هزار تن ظرفیت خالی داریم، که آن نیز به دلیل کمبود خوراک است.

علیرضا صدیقی زاده مدیرعامل این شرکت روز سه شنبه رد گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، گفت:طرح افزایش خوراک این شرکت از پالایشگاه آبادان از طرح های مورد نظر برای افزایش تولید است.

وی نبود خوراک را از موانع جدی افزایش تولیدات این شرکت خواند و گفت:پیگیری هایی برای اتصال این مجتمع به زنجیره تولید محصولات پتروشیمی انجام شده است.

صدیقی زاده جمع آوری گازهای همراه و وارد شدن این گازها به زنجیره تولید را از دیگر طرح های این شرکت برای افزایش بهره وری و تولید خواند و گفت:پروژه افزایش منومر وینیل کلراید وینیل کلراید به عنوان ترکیب آلی کلردار نیز به عنوان یکی دیگر از طرح های افزایش میزان تولید، اجرایی می شود.

مدییرعامل شرکت پتروشیمی آبادان از پروژه حذف جیوه از فرایند تولید است و اجرای روش تغییر فرایند را از دیگر طرح های اجرایی در راستای افزایش تولید خواند و افزوددر راستای حفظ محیط زیست لازم است،تکنولوژی تولید تغییر یافته و بدون استفاده از جیوه، کلر تولید شود.

وی چهارمین پروژه توسعه ای را طرح احداث دریاچه نمک خواند و گفت:بخشی از خوراک مورد نیاز این مجتمع برای تولید محصولات پتروشیمی، نمک دریا می باشد.

صدیقی زاده تاکید کرد:در تلاش هستیم تا طرح ساخت دریاچه نمک در خوردورق شهرستان آبادان اجرایی شده و پس از استحصال نمک از دریا، به عنوان خوراک مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان در پایاین سخنان خود، پنجمین طرح این شرکت را اتصال این مجتمع تولیدی به خط لوله اتیلن غرب عنوان کرد و افزود:انتظار می رود سازمان منطقه آزاد اروند در این خصوص پیگیری و همکاری کند.

صدیقی زاده افزود:با اجرای یان طرح و اتصال این مجتمع به خط کند، به خط لوله اتیلن غرب در ماهشهر، تولیدات این شرکت تا دو برابر قابل افزایش است.

به گزارش ایرنا، ظرفیت کنونی پتروشیمی آبادان ۱۱۰ هزار تن است که به دلیل کمبود خوراک، این شرکت توان ۷۰ هزار تن تولید دارد.

این مجتمع به دلیل کمبود خوراک، ۴۰ هزار تن ظرفیت خالی دارد و در صورت تامین زیرساخت، تولید این مجتمع تا دو برابر افزایش می یابد.

حدود ۲۰ درصد از تولیدات این مجتمع به دیگر کشورها صادر شده و ۸۰ درصد تولید نیز در کشور به فروش می رود.

پتروشیمی آبادان هم اکنون هزار و ۴۷۰ نیروی کار مستقیم و تا شش هزار نفر غیرمستقیم دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.