امام‌جمعه آبادان: چرا در فیلم‌ها چهره مردم آبادان را بد نشان می‌دهید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه اروند که از یکم اسفندماه کار خود را آغاز کرد با حضور چهره‌های برجسته سینمای کشور که فضای برگزاری این جشنواره را پربار و پرمحتوا کرده بود، در روز چهارم اسفندماه جاری به کار خود پایان داد.

جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه اروند از یکم اسفندماه کار خود را آغاز کرد و در روز چهارم اسفندماه جاری به کار خود پایان داد.

حضور چهره‌های برجسته سینمای کشور در این جشنواره بسیار نویدبخش توجه دست اندرکاران برگزار کننده این جشنواره به فضای فرهنگی و هنری منطقه آزاد اروند بود.

در این میان وجود حمید فرخ‌نژاد بازیگر آبادانی توانمند و محبوب سینما، تئاتر و تلویزیون کشور، محمود کلاری فیلمبردار مطرح سینمای کشور و جهان و اصغر فرهادی، تنها کارگردان کشور که موفق به دریافت جایزه اسکار شد، فضای برگزاری این جشنواره را پربار و پرمحتوا کرده بود.

آبادانی‌ها را در فیلم آنچنان که خوش‌تیپ هستند نشان دهید

امام جمعه آبادان در اختتامیه جشنواره فیلم‌ اروند که بیش از سه ساعت ادامه داشت، از محمدعلی باشه آهنگر، حسن برزیده‌، جاسم غضبان‌پور، دانش اقبال‌شاوی به عنوان هنرمندان آبادانی‌ تقدیر کرد.

علی ابراهیمی‌پور با انتقاد از سینماگران گفت: آبادانی‌ها خوش تیپ هستند اما نمی‌دانم چرا در فیلم‌ها چهره و تیپ آنها را زشت، بد و بهم ریخته نشان می‌دهند.

وی به هنرمندان فیلمساز گفت: هنر شما باید راه رسیدن به خالق هنر، خدای متعال باشد و هنر تنها در سایه دین معنا پیدا خواهد کرد.

امام جمعه آبادان در ادامه از سازمان منطقه آزاد اروند خواست جوانان هنرمند آبادانی را هر چه بیشتر حمایت کند و با بی‌تفاوتی از کنار آنها نگذرد.

ابراهیمی‌پور در پایان با تاکید بر اینکه هنر و شادی خوب است اما همراه با گناه به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست، گفت: هنر آری، شادی آری، اما گناه نه!

*برای ساختن فیلم نیاز به یک سرمایه احساسی عاطفی داریم

کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین در حاشیه این جشنواره از تجربیات خود در حوزه سینما اظهار کرد: فیلم‎سازی را با ساختن فیلم کوتاه آغاز کردم و نخستین فیلم کوتاه خود را در ۱۳ سالگی ساختم.

اصغر فرهادی ادامه داد: در سال‎هایی که در زمینه فیلم‎سازی فعالیت کردم تجربیات متفاوتی را به دست آوردم که ارائه این تجربیات شخصی برای شاگردان خودم و دیگر هنرآموزان، ممکن است نتایج مشابهی را در برنداشته باشد.

این کارگردان برجسته کشورمان افزود: می‎خواهیم امروز در خصوص برخی ترس‎ها و دغدغه‎های علاقه‎مندان به فیلم‎سازی صحبت کنیم که مانع کار کردن آنها می‎شوند.

وی گفت: زمانی که من فیلم کوتاه می‎ساختم از چیزهایی می‎ترسیدم که اکنون به آنها می‎خندم چون امروز دیگر فکر نمی‎کنم که این مسائل ترسناک باشند.

فرهادی اضافه کرد: یکی از ترس‎های من در آن زمان این بود که وقتی تجربیات فیلم‎سازان بزرگ را می‎خواندم یا می‎شنیدم، به نظرم می‎رسید که آنها همه چیز می‎دانند و در هر رشته‎ای از فیلم‎سازی گرفته تا فلسفه سررشته دارند.

کارگردان نامزد دریافت برنده جایزه نخل طلایی در فیلم «گذشته» خاطرنشان کرد: در آن زمان این اطلاعات برای من رسیدن به هدف خود را دست‎نیافتنی می‎کرد و گمان می‎کردم نمی‎توانم روزی به چنین جایگاهی برسم در حالی که بعدها فهمیدم این گونه نیست و یک فیلم‎ساز واقعا به همه چیز اشراف ندارد و در مورد همه چیز نمی‎داند.

فرهادی افزود: بخش زیادی از کاری که یک فیلم‎ساز انجام می‎دهد شهودی است و حتی خود فیلم‎ساز هم ابتدا نمی‎داند که چگونه می‎خواهد به یک پرده یا یک بازی برسد و این از ناخودآگاه آنها سرچشمه می‎گیرد.

وی ادامه داد: ما برای ساختن فیلم نیاز به یک سرمایه احساسی عاطفی داریم که اگر از آن بهره‎ای نبرده باشیم، فیلم‎ساز نمی‎شویم.

فرهادی در پایان بیان کرد: در ادامه کار باید از تکنیک‎های فیلم‎سازی استفاده کنیم تا بتوانیم این سرمایه را بکار بگیریم.

*معرفی برگزیدگان جشنواره اروند

مراسم اختتامیه پنجاه و دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان اروند با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و جمعی از هنرمندان ۱۱ استان کشور برگزار شد و برگزیدگان این دوره از جشنواره هم جوایز خود را دریافت کردند.

در این مراسم ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حبیب ایل بیگی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حجت‌الاسلام محمدعلی زم معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور، حجت‌الاسلام علی ابراهیمی‌پور امام جمعه آبادان، رضا میرکریمی، محمود کلاری، امیرحسین یوسفی، حمید فرخ‌نژاد دبیر افتخاری جشنواره، مسئولین انجمن سینمای جوانان ایران، مسئولین سازمان منطقه آزاد اروند و هنرمندان و فیلم سازان حاضر در جشنواره حضور داشتند.

در این مراسم که در محل سینما نفت آبادان برگزار شد علاوه بر تقدیر از چهار تن از چهره‌های شاخص هنری شهر آبادان محمدعلی باشه آهنگر، عبدالحسن برزیده، دانش اقباشاوی، جاسم قضبان‌پور و خانواده شهید بهنام محمدی، برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند و به تمام جوایز نقدی جشنواره مبلغ ۲۳ میلیون ریال از طرف سازمان منطقه آزاد اروند اهدا شده است.

*آرای هیئت‌داوران پنجاه و دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «اروند»

در بخش پژوهش فیلم مستند از میان چهار کاندید امید شریفی و محسن مقدم برای فیلم «واسونک» از شیراز، محمدباقر حنطوش‌زاده برای فیلم «کنده دیگر دود نمی‌کند» از دزفول، مهدی تنگستانی برای فیلم «۱۵-۱۹» از ریگ،علی شهابی‌نژاد برای فیلم «جاده مرگ» از آبادان: دیپلم افتخار و مبلغ ۱۳ میلیون ریال اهدا شد به محمدباقر حنطوش‌زاده برای فیلم «کنده دیگر دود نمی‌کند» از دزفول، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۳ میلیون ریال اهدا شد به علی شهابی‌نژاد و خانم فاطمه یعقوبیان برای فیلم «جاده مرگ» از آبادان، تندیس جشنواره و مبلغ ۲۳ میلیون ریال به امید شریفی و محسن مقدم برای فیلم «واسونک» از شیراز اهدا شد.

در بخش فیلم‌نامه از میان پنج کاندیدا حسین حسنی‌زاده بر اساس طرحی از مهدی نوری برای فیلم «هدیه تولد برای سارا» از کرج، مهدی یوسفعلی برای فیلم «چهارراه دوم» از قم، رقیه توکلی برای فیلم «صبا» از یزد، نجیبه حقانی برای فیلم «اندوه» از اصفهان، فریبرز آهنین و مجید شیدا برای فیلم «وقتی صنم گریست» از یزد، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۳ میلیون ریال اهدا شد به مهدی یوسفعلی برای فیلم «چهارراه دوم» از قم و تندیس جشنواره و مبلغ ۲۳ میلیون ریال به فریبرز آهنین و مجید شیدا برای فیلم «وقتی صنم گریست» از یزد اهدا شد.

در بخش تصویربرداری از میان ۶ کاندیدا رضا تیموری برای فیلم «او» از اهواز،آیین ایرانی برای فیلم «رنگان ۹۹» از بوشهر،روزبه رایگا برای فیلم «صبا» از یزد، کیوان محسنی برای فیلم داستانی «ساعت شش» و فیلم مستند «کایه» از گراش، ایمان صالحی برای فیلم «وقتی صنم گریست» از یزد، عماد سلمانیان. محسن اعتمادی فر برای فیلم «رنگ آب» از آبادان، ضمن تقدیر از عماد سلمانیان و محسن اعتمادی‌فر برای فیلم «به رنگ آب»، تندیس جشنواره و مبلغ ۲۳ میلیون ریال اهدا شد به رضا تیموری برای فیلم «او» از اهواز اهدا شد.

در بخش تدوین از میان پنج کاندیدا محمد قنبری برای فیلم «بازی ناتمام محمد» از اصفهان، کیوان محسنی برای فیلم «ساعت شش و کایه» از گراش،حسین حسنی‌زاده برای فیلم «هدیه تولد برای سارا» از کرج، احسان محمدی برای فیلم «دیروز را بکش» از اصفهان، ابراهیم شمس برای فیلم «رویای حنایی» از اصفهان، تندیس جشنواره و مبلغ ۲۳ میلیون ریال به کیوان محسنی برای تدوین فیلم‌های «ساعت شش و کایه» از گراش اهدا شد.

در بخش صدا از میان پنج کاندیدا علیرضا شیرالی برای فیلم «او» از اهواز، محمدمهدی زرین‌پور و حسام موسوی برای فیلم «رنگان ۹۹» از بوشهر، مجتبی حبیب الهی برای فیلم «هروله» از اصفهان،حسن شبانکاره برای فیلم «بازی ناتمام محمد» از اصفهان، کیوان محسنی و محمدرضا آرمان مهر برای فیلم «ساعت ۶» از گراش، لوح تقدیر و مبلغ ۱۳ میلیون ریال اهدا شد به علیرضا شیرالی برای صدابرداری فیلم «او» از اهواز و تندیس جشنواره و مبلغ ۲۳ میلیون ریال به حسن شبانکاره برای صداگذاری فیلم «بازی ناتمام محمد» از اصفهان اهدا شد.

در بخش جان‌بخشی در آثار پویانمایی جایزه داده نشد.

در بخش بهترین فیلم پویانمایی دیپلم افتخار و مبلغ ۱۳ میلیون ریال اهدا شد به مهلا ماشاالله‌زاده برای فیلم «اگرم کرم نبود…» از کاشان، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۳ میلیون ریال اهدا شد به امیر هوشنگ معین برای فیلم «تار و پود» از اصفهان، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۳ میلیون ریال اهدا شد به حمید جمالی برای فیلم «پرواز ۶۵۵» از بوشهر.

در بخش بهترین فیلم مستند از میان پنج کاندیدا، محسن علیدادی برای فیلم «دغدغه یک زوج کهنسال» از نجف آباد، فاطمه طوسی برای فیلم «می‌لا دو» از اهواز،سید مهدی موسوی برای فیلم «زخم» از اصفهان، کیوان محسنی برای فیلم «کایه» از گراش، امید شریفی ـ محسن مقدم برای فیلم «واسونک» از شیراز،دیپلم افتخار و مبلغ ۱۳ میلیون ریال اهدا شد به سید مهدی موسوی برای فیلم «زخم» از اصفهان و تندیس جشنواره و مبلغ ۲۸ میلیون ریال به فاطمه طوسی برای فیلم «می‌لا دو» از اهواز اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم تجربی از میان سه کاندیدا، احسان محمدی برای فیلم «دیروز را بکش» از اصفهان، حامد بقائیان برای فیلم «لحظه قطعی» از یزد،احسان شادمانی برای فیلم «پانچ» از شیراز، تندیس جشنواره و مبلغ ۲۸ میلیون ریال به حامد بقائیان برای فیلم «لحظه قطعی» از یزد اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم داستانی از میان هفت کاندیدا، نجیبه حقانی برای فیلم «اندوه» از اصفهان، علی حیاتی برای فیلم «او» از اهواز، تی یام یابنده برای فیلم «رنگان ۹۹» از بوشهر، غلامحسین محمد حسنی‌زاده برای فیلم «هدیه تولد برای سارا» از کرج،رقیه توکلی برای فیلم «صبا» از یزد، کیوان محسنی برای فیلم «ساعت ۶» از گراش، مجید شیدا و فریبرز آهنین برای فیلم «وقتی صنم گریست» از یزد.

دیپلم افتخار و ۱۳ میلیون ریال اهدا شد به رقیه توکلی برای فیلم «صبا» از یزد، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۳ میلیون ریال به نجیبه حقانی برای فیلم «اندوه» از اصفهان اهدا شد.

دیپلم افتخار و مبلغ ۱۳ میلیون ریال اهدا شد به غلامحسین محمدحسنی‌زاده برای فیلم «هدیه تولد برای سارا» از کرج، تندیس جشنواره و مبلغ ۳۳ میلیون ریال ریال به مجید شیدا و فریبرز آهنین برای فیلم «وقتی صنم گریست» از یزد اهدا شد.

در بخش استعداد جوان،تندیس جشنواره و مبلغ ۱۸ میلیون ریال اهدا شد به علی حسین‌زاده و سجاد قربانی برای فیلم «رویای حنایی» از اصفهان جایزه بزرگ جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۳ میلیون ریال اهدا شد به کیوان محسنی برای فیلم «ساعت شش» از گراش، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۳ میلیون ریال به تی یام یابنده برای فیلم «رنگان ۹۹» از بوشهر اهدا شد.

دیپلم افتخار و مبلغ ۲۳ میلیون ریال اهدا شد به علی حیاتی برای فیلم «او» از اهواز، جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه فیلم سازان، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۳ میلیون ریال به سعید نجاتی برای فیلم «بی‌بی» از آبادان اهدا شد.

جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دیپلم افتخار و مبلغ ۲۳ میلیون ریال ریال اهدا شد به سعید نجاتی برای فیلم «بی‌بی» از آبادان گفتنی است سعید نجاتی مبلغ ۲۰ میلیون ریال از جایزه خود را برای تجهیز انجمن سینمای جوانان دفتر آبادان اختصاص داد و همینطور مبلغ ۲۰میلیون ریال دیگر را به تمامی عوامل فیلم خود تقدیم کرد. از سوی سازمان منطقه آزاد اروند نیز مبلغ ۵میلیون ریال برای هر کدام از بازیگران خردسال فیلم اهدا شد.

بخش فیلمنامه لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال اهدا شد به معصومه قوامی برای فیلمنامه «زخم بر انگشت کوچک او» از اصفهان، لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال اهدا شد به مهدی ابراهیمی برای فیلمنامه اقتباسی «راهی» از سده، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰میلیون ریال به عنوان نفر سوم اهدا شد به احسان مرادی برای فیلمنامه «جایی دیگر» از قم، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲ میلیون ریال به عنوان نفر دوم اهدا شد به دنیا ملکی برای فیلمنامه «صدایم کن» از قم، تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵میلیون ریال به عنوان نفر اول اهدا شد به الهام معروفی برای فیلمنامه «فیلمنامه ۳۳۰ سی سی خاطره» از آبادان در بخش فیلم نامه اقتباسی هیچ جایزه‌ای اهدا نشد.

بخش عکس لوح تقدیر و مبلغ ۳ میلیون ریال به غلامرضا یزدانی از شیراز اهدا شد.

لوح تقدیر و مبلغ ۳ میلیون ریال اهدا شد به کوروش سنایی برای عکس «آبادان ۷۱ آبادان ۹۱» از آبادان، لوح تقدیر و مبلغ ۶ میلیون ریال به عنوان نفر سوم اهدا شد به محمدرضا مؤمنی برای عکس «موازی» از اصفهان، دیپلم افتخار و مبلغ ۸ میلیون ریال به عنوان نفر دوم اهدا شد به اصغر بشارتی برای عکس «نگاه» از قشم و تندیس جشنواره و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به عنوان نفر اول به مصطفی غلام‌نژاد از اهواز اهدا شد.

در بخش مجموعه عکس هیچ جایزه‌ای اهدا نشد.

*باشه آهنگر: جشنواره اروند ظرفیت پرورش نیروهای جوان سینما را دارد

محمدعلی باشه آهنگر از داوران پنجاه و دومین نشست منطقه‌ای انجمن سینمای جوان اروند کیفیت فیلم‌های مستند در این دوره از جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به رغم امکانات اندک فیلمسازان جوان، آثار و سوژه‌های ساخته شده در حوزه فیلم مستند، شاخص و حرفه‌ای و حرفه‌ای بود.

وی افزود: مجموع آثار مورد ارزیابی قرار گرفته در این دوره از جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان، در چهار بخش داستانی، پویانمایی، مستند و تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت.

باشه آهنگر عنوان کرد: در ارزیابی‌های خود در حوزه پویانمایی آثار قابل توجه وجود نداشت، به این معنا که در بخش طراحی و ایده، به خصوص به ثمر رساندن سوژه موفق نبودند، در بخش تجربی نیز فیلم‌هایی حضور داشتند که به نظر من تکرار مکررات بود.

وی در خصوص فیلم‌های دیده شده در بخش مستند جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان گفت: واقعیت این است که در بخش مستند آثار خوبی وجود داشت و به رغم امکانات اندک فیلمسازان جوان، آثار و سوژه هایی که در حوزه فیلم مستند ساخته بودند شاخص و حرفه‌ای بود.

این کارگردان فیلم‌های دفاع مقدس درباره ارزیابی آثار دیده شده در بخش فیلم‌های داستانی گفت: در بخش داستانی از ظرفیت‌های بومی منطقه آبادان و خرمشهر استفاده نشده بود و اغلب آثار فیلم‌هایی بود که در جشنواره‌های مختلف به کرات دیده شده بود.

وی اضافه کرد: در حوزه فیلم‌های داستانی هنرمندان جوانی پیدا کردیم که با وجود حضور در مناطق دور افتاده، آثاری تکنیکال ساخته و پرداخته بودند.

*محمود کلاری: سینما به دفاع مقدس مدیون است

محمود کلاری فیلمبردار مطرح سینما با بیان اینکه سینمای ایران به حوزه دفاع مقدس مدیون است، تأکید کرد: با وجود فیلم‌های بسیاری که در این حوزه ساخته شده هنوز حق مطلب به درستی ادا نشده است.

وی که به عنوان یکی از مهمانان ویژه پنجاه و دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای ایران «اروند» در این رویداد سینمایی حضور داشت، گفت: به عنوان یکی از سینماگران، دو شهر خرمشهر و آبادان را به خوبی می‌شناسم.

کلاری عنوان کرد: در دوران جنگ، عکس‌های بسیاری را از دفاع جوانان این مملکت برای حفظ سرزمین‌شان ثبت کرده‌ام.

وی که در این دوره از جشنواره برخی از عکس‌های خود را در موزه انقلاب و دفاع مقدس به نمایش گذاشته است، در بیان حس و حال خود از روزهای جنگ گفت: به گذشته که برمی‌گردم و خاطرات دوران جنگ را مرور می‌کنم، با تمام وجود به همه کسانی که جنگیده‌اند تا من و شما زنده بمانیم، احترام می‌گذارم، واقعیت این است که گذشتن از جان تحت هر عنوانی دردناک است و امروز در این نقطه از زمان که ایستاده‌ام، فکر می‌کنم از فاجعه‌ای عمیق بیرون آمدیم اما همچنان داغدار روزهای جنگ هستیم.

فیلمبردار فیلم «مرگ ماهی» افزود: با وجود همه دردهای هشت سال دفاع مقدس و خاطراتی که در ذهن ما حک شده، خوشبختانه امید جریان دارد؛ جریانی که اساس زندگی است، زندگی‌ای که امروز مدیون خون جوانان سرزمین‌مان است.

وی یادآور شد: در این چند روز به فضاهای مختلفی سر زدم، از نقاط مختلف آبادان دیدن کردم که یکی از این نقاط، جزیره فاو در نقطه صفر مرزی ایران و عراق است، وقتی آنجا رسیدم، دیدم خانواده‌های عراقی دور هم جمع‌ شده‌اند و زندگی را مشق می‌کنند، با اشتیاق به خانواده‌های عراقی فکر می‌کردم و با خودم می‌گفتم چطور روزگاری در این مملکت دو کشور همسایه با یکدیگر جنگیده‌اند. فکر می‌کردم چه نزاع دیرینه‌ای وجود داشت اما خوشحال بودم که پس از گذشت همه این سال‌ها، زندگی همچنان جریان دارد و ما صدای موسیقی و هلهله شادی خانواده‌های عرب در عراق را این سوی مرز می‌شنیدیم.

فیلمبردار «رقص در غبار» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سینما تا چه اندازه‌ای سهم خود را نسبت به سینمای دفاع مقدس ادا کرده است؟ تصریح کرد: سینمای ایران به حوزه دفاع مقدس مدیون است و با وجود فیلم‌های بسیاری که در این حوزه ساخته شده، هنوز حق مطلب به درستی ادا نشده است.

فیلمبردار «ماهی و گربه» در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا با سوژه خاصی در دیدار نقاط مختلف این دو شهر مواجه شده است؟ گفت: تعداد بسیاری قبرهای اروپایی در آرامستانی در خرمشهر وجود داشت، زمانی که در این آرامستان قدم می‌زدم، با خود می‌گفتم، جنگ حتی به درگذشتگان نیز رحم نکرده است و بعد فکر کردم همین سوژه می‌تواند داستان یکی از فیلم‌های ایران در سینمای دفاع مقدس باشد و یا با آدم‌ها و سالخورده‌هایی حرف می‌زدم که خاطرات جالبی از جنگ می‌گفتند، خاطراتی که در هیچ کتاب و هیچ سازمان و موسسه‌ای مکتوب نشده است. با شنیدن این داستان‌ها قطعا فیلمنامه‌های خوبی می‌توان نوشت.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931205000441#sthash.7V1lURu6.dpuf

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.