خدمتی که ماندگار شد/ ترمز پلاک اروندیها در ایستگاه «مرخصی»!
عصر جنوب – asrejonoob.ir: تا قبل از سال ۹۳ خودروهای منطقه آزاد اروند به کسانی که ساکن آبادان یا خرمشهر باشند یا سند ۶دانگ یا اجاره نامه رسمی داشته باشند، پس از احراز سکونت تعلق میگرفت. اما به لطف همت و پیگیری عبدالحسن مقتدایی، استاندار سابق خوزستان تردد تمامی خودروهای پلاک اروند در سطح استان بدون محدودیت پس از سالها حرف و حدیث امکانپذیر شد.
در مقابل هجمههای سنگین آنانی که منفعتی برای خود در این قانون نمیدیدند، در نهایت استاندار وقت در آخرین اظهارنظر رسمی خود (دوم تیر ماه سال جاری) از رسیدگی تمام وکمال به پرونده تردد خودروهای پلاک اروند در سطح استان خبر داد و تاکید کرد که تردد این خودروها در قالب طرح توسعه پایدار گنجانده شده و به تصویب شورای امنیت کشور وتایید شورای عالی امنیت ملی نیز رسیده است بنابراین کاملا قانونی محسوب میشود.
آنچه که مُهر پایانی بر ادعاهای این جریانات بود و باعث پایدار ماندن این قانون و آسودگی خیال خوزستانیها شد، این است که به استناد قانون هیچ یک از مراجع بازرسی و نظارتی و حتی دیوان عدالت اداری نیز مجوز دخالت در مصوبات شورای عالی امنیت ملی را ندارد. همچنین صدور این مجوز که بهره مندی ساکنین استان زرخیز و البته محروم خوزستان از خودروهای روز جهان آنهم با قیمتی عادلانه و بهدور از عوارضهای سرسام آور ورودی به کشور را فراهم آورد، اکنون سبب شده تا شاهد کاهش گرایش مردم به خرید خودروهای بیکیفیت باشیم. علاوه بر آن اگر از یک سو به بازار خودروی استانهای دیگر نگاهی بیاندازیم و پس از آن سری هم به خیابانهای اهواز بزنیم، متوجه واقعیت دیگری خواهیم شد وآن، عدم استقابل از خودروهای چینی است. برندهایی که در سالیان اخیر با بهره بردن از فضای تحریمهای جهانی و کاهش کیفیت تولیدات داخلی با روانه کردن محصولات رنگ و لعاب دار که گاها از فناوری پایینتری نسبت به خودروهای ساخت اروپا، کره و ژاپن بهره میبرند؛ توانسته اند بخش قابل توجهی از بازار خودروی ایران را تصاحب کنند.
اما در خوزستان اوضاع به گونه ای دیگر است؛ چراکه به لطف بهره مندی از امتیاز زندگی در این استان، مردم میتوانند با پرداخت هزینهای حدود ۵۰ میلیون تومان خودروهای باکیفیتی مانند یاریس (تویوتا)، ای ۲۰، اکسنت (هیوندای)،ریو، سراتو (کیا)، لنسر (میتسوبیشی) سیمبل و داستر (رنو)، سانی، ورسا و آلتیما (نیسان) و… را انتخاب کنند. به عبارت ساده میتوان گفت که در خوزستان خودرو نصف قیمت دیگر استانهای کشور است و عدالت در این زمینه تا حد زیادی رعایت شده و همانند اکثر نقاط جهان هزینههای گمرکی خودرو تقریبا تاثیر زیادی بر انتخاب مردم ندارد. از سویی با گذشت نزدیک به ۳سال از اجرایی شدن این قانون برخی از شهروندان اقدام به خرید اینگونه خودروها کرده اند و در مقابل نیز برخی همچنان با خود کنار نیامده و بر سر دوراهی پلاک ملی و اروندی معلق ماندهاند.
در این رابطه به سراغ یکی از نمایشگاه داران اهوازی رفتیم؛ حبیبی در مورد استقبال مردم اهواز از خودروهای پلاک اروند گفت: اکثر مشتریان ما به خاطر کیفیت پائین خودورهای داخلی و ایمنی نه چندان زیاد آن به سمت خودروهای اروندی گرایش یافتهاند و در بین چندین نوع برند موجود در بازار، معمولا خودروهای ساخت تویوتا، هیوندای و کیا بیشتر از سایر برندها مشتری دارد. وی دلیل این انتخاب را اینگونه توضیح داد: مردم به دنبال خودروهایی هستند که آنها را دچار دردسر نکند. تاکنون بسیاری از شهروندان به خاطر انتخاب اشتباه برندهای خاص پس از خرید دچار مشکلاتی شده اند که عمده آن مربوط به تامین قطعات میشود به همین خاطر است که بیشتر مشتریان از ما سوال میکنند که آیا قطعات این خودروها در اهواز موجود است یا خیر؟ خوشبختانه مدلهای کیا، هیوندای، تویوتا و چند برند دیگر آسیایی چون مزدا و… همه قطعاتشان در اهواز و دیگر شهرهای استان موجود است و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.
بهنام، یکی از شهروندان اهوازی است که یک خودروی پلاک اروندی دارد. نظر او را در این خصوص جویا شدیم، او به «کارون» گفت: من قبل از خرید این ماشین یک خودروی ۲۰۷ داشتم اما به دلیل سفرهای کاری درون استانی و از طرفی قدرت موتور و کیفیت پائین آن، اقدام به خرید یک اپتیما با پلاک اروند کردم و تازه متوجه شدم که پیش از این چه ماشین ضعیف و بیکیفیتی را سوار میشدم! این جوان اهوازی ادامه داد: البته ناگفته نماند که یک انتخاب چینی پلاک ملی هم داشتم اما نهایتا دل به دریا زدم و در طول این مدت از تصمیمم رضایت کامل دارم.
در همین حال، مهدی که یک خودروی لوکس لکسوس دارد، در پاسخ به این سوال «کارون» مبنی بر اینکه دلیل انتخاب خودروی اروندی از سوی شما چه بوده است؟ اینگونه پاسخ داد: به نظر من اکثر جوانان اهوازی عاشق ماشین هستند و من نیز از کودکی علاقه خاصی به خودروهای ژاپنی داشتم که به دلیل قیمت بسیار بالای آن هیچ گاه توان خرید این خودروها را پیدا نکردم؛ اما نهایتا با مشورت خانواده یک پلاک اروندی گرفتم. او تفاوتهای این خودرو با نمونههای داخلی را در یک جمله کوتاه، اینگونه توضیح داد: «اصلا قابل قیاس نیست.»
در مقابل مسعود دیگر شهروند اهوازی که یک خودروی بنز دارد نظرش تا اندازهای متفاوت است. او گفت: خرید خودروهای اروندی را به هر کسی توصیه نمیکنم. به نظر من مشکلات مربوط به گرفتن مرخصی این خودروها بهگونهای است که خریدار را منصرف و پشیمان میکند. وی افزود: یکی از دوستان بنده برای گرفتن مرخصی در تابستان امسال پس از کلی هماهنگی و… یک روز از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب در گرمای ۵۰درجه، به خرمشهر رفته بود و وقتی اوضاع و احوال آنجا را از او جویا شدم در یک جمله به من گفت «یاد فاجعه منا افتادم!»
این شهروند ادامه داد: بنده هیچ مشکلی با هزینهها و قوانین موجود ندارم؛ اما با این مساله که برای گرفتن مرخصی خودروهای پلاک اروند باید یک روز از اهواز به خرمشهر بروم و این همه سختی و معطلی را به جان بخرم، نمیتوانم کنار بیایم و به همین دلیل است که تاکنون یکبار هم با این ماشین از استان خارج نشدهام. مسعود افزود: چرا نباید در اهواز کارهای مربوط به گرفتن مرخصی خودروها صورت پذیرد و شهروندان با تحمل مشکلات فراوان و صرف زمان و هزینه زیاد به خرمشهر بروند؟
در رابطه با شرایط و نحوه اخذ مرخصی با پلاک گذر موقت منطقه آزاد اروند ذکر این نکته ضروری است که براساس قانون، دارنده هر ماشین اروندی میتواند یک ماه در هر سال از مرخصی استفاده کند و به خارج از استان خوزستان سفر نماید. به عبارتی، متقاضی دریافت مرخصی باید بعد از ارسال درخواست خود و موافقت اولیه و پرداخت اینترنتی عوارض مختلف، بر اساس زمانی که منطقه برای فرد مشخص مینماید، با صرف هزینه و اتلاف وقت بسیار به گمرگ خرمشهر مراجعه کند. این درحالی است که میتوان با اعمال برنامهریزی صحیح از انجام این سفرها جلوگیری به عمل آورد و از سوی دیگر امکانی را فراهم ساخت تا خود ساکنان خرمشهر و آبادان بدون ترافیک و ماندن در صفوف طولانی قادر باشند با سرعت بیشتر و صرف زمان کمتر در راستای اخذ مرخصی برای خودروهایشان اقدام نمایند.
س.رضایی یکی دیگر از شهروندان اهوازی در رابطه با دریافت مرخصی برای خودروهای پلاک اروند ابراز داشت: خیلی خوشحالم که استاندار سابق خوزستان به عنوان نماینده دولت تمام تلاششان را معطوف به تحقق بهرهمندی یکپارچه تمام شهروندان ساکن در استان از خودروهای اروندی نمود؛ چرا که در شرایطی که همه جوره ساکنان این دیار در محرومیت به سر میبرند، استفاده از این خودروها علاوه بر افزایش امید در جوانان باعث کاهش میزان تلفات در تصادفات داخل شهری و جادهای شده است.
وی افزود: منتهی مراتب، فردی که در مقابل خرید خودروهای داخلی با پلاک ملی و خودروهای خارجی با پلاک منطقه آزاد اقدام میکند، در وهله نخست امیدوار به استفاده از مرخصی برای خروج از استان هرچند برای مدت زمان کوتاه، میباشد. از اینرو استدلال شهروندان این است که اگر خودروی با کیفیتتر داشته باشند و قادر به گرفتن مرخصی نیز برای خودروی خود باشند، از همه لحاظ انتخاب درستی انجام دادهاند. این شهروند گفت: این درحالی است که بر خلاف تصور وقتی به خرمشهر مراجعه کرده و یک روز تمام در صفوف طویل خودروها برای دریافت مرخصی میمانند به نوعی شرایط بدِ رسیدگی به درخواست آنها و زمانبر شدن این امر؛ آنها را کلافه کرده تا جایی که شاهد بودیم برخی اقدام به فروش خودروی پلاک اروند خود کردهاند.
وی با ابراز گلایه از عدم تسریع مسوولان حاضر در منطقه آزاد برای انجام کارهای مربوط به مرخصی عنوانکرد: از استاندار جوان خوزستان، دکتر شریعتی درخواست پیگیری این موضوع را داریم، چرا که بهرهمندی خوزستانیها از خودروهای خارجی و با کیفیت یک مزیت برای ساکنان این دیار محسوب شده و علاوه بر آن پیامدهای مثبتی برای خوزستان و ساکناناش به دنبال داشته است و تنها گزینه مورد انتقاد همین موضوع مربوط به مرخصیها است که علاوه بر ایجاد اسباب ناراحتی برای متقاضیان، بسیار وقتگیر نیز میباشد.
فرزانه سعید بسطامی