ممانعت از تردد ۲۲ هزار خودروی پلاک اروند؟!/ چه بلایی سر یادگار استاندار سابق خوزستان می آید؟
عصر جنوب – asrejonoob.ir: یکی از علتهای اصلی عزل استاندار محبوب و مردمی خوزستان خیلی زود خود را نشان داده است؛ ممانعت از تردد خودروهای پلاک اروندی در خارج از محدوده خرمشهر و آبادان!
گرچه طی روزهای اخیر این خبر به شدت در سطح استان در حال گسترش است و موجی از نگرانی را در بین هزاران شهروند خوزستانی ایجاد کرده به نحوی که برخی مقامات سیاسی استان برای ممانعت از هرگونه مشکل و یا تنش، اقدام به تکذیب موضوع نمودهاند اما دیروز یک مقام عالیرتبه سازمان اروند بار دیگر بر عزم این سازمان برای جلوگیری از تردد خودروهای پلاک اروند تاکید کرده است!
به نظر میرسد، یادگار استاندار سابق خوزستان عملا حالا با چالش جدی مواجه شده و دولت روحانی قصد کرده به هر شکل ممکن این تنها اولویت اقتصادی برای مردم محروم خوزستان را از آنها سلب کند و به همین دلیل همه نیز حالا به خوبی دریافتهاند عزل یکباره و عجیب مهندس مقتدایی در همین راستا بوده است. معاون اقتصادی و سرمایهگذاری منطقه آزاد اروند گفت: در حال حاضر سازمان منطقه آزاد اروند در رابطه باتردد خودروهای اروندی در سطح استان، از جانب دولت و سازمان بازرسی و بقیه دستگاههای نظارتی تحت فشار قرار دارد و از امسال موظف هستیم از تمام خودروهایی که از محدوده مصوب ما خارج میشوند بر اساس کنترلی که بر GPS داریم روزانه بین ۲ تا ۵ هزار تومان عوارض اخذ کنیم!
محمدرضا معتمدی با اشاره به اینکه طرح حاضر با دو بحث جدی یکی در رابطه با پلیس راهور و دیگری در رابطه با خود قانون منطقه آزاد است، تأکید کرد: در حال حاضر سازمان منطقه آزاد اروند در رابطه باتردد خودروهای اروندی در سطح استان، از جانب دولت یعنی شورای عالی منطقه آزاد و سازمان بازرسی که چندین بار در منطقه آزاد حضور پیدا کردهاند و بقیه دستگاههای نظارتی تحت فشار قرار دارد. وی بیان داشت: طبق قانون منطقه آزادتردد تمام خودروهای پلاک اروند فقط در محدوده مجاز طبق مصوبه هیأت وزیران است، که این محدوده مجاز از ۱۲۰ کیلومتر لغو و ۴۰ کیلومتر است وتردد خارج از این محدوده بدون مجوز حکم قاچاق را دارد و این قانون در پروانهای که برای خریدار ثبت میکنیم نیز قید شده است.
معتمدی خبر داد: سازمان منطقه آزاد اروند در خارج از محدوده مصوب و شعاعی که مشخص شده هیچ اختیاری برای کنترل ندارد، لذا بر اساس تصویبنامه بودجهای که به سازمان ابلاغ شده از امسال موظف هستیم از تمام خودروهایی که از محدوده مصوب ما خارج میشوند بر اساس کنترلی که بر GPS داریم روزانه بین ۲ تا ۵ هزار تومان عوارض اخذ کنیم.
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: امسال از خودروهای اروندی که در پایان سال برای تمدید پروانه یا مجوز مرخصی مراجعه میکنند، قطعاً عوارض خروج از منطقه را اخذ خواهیم کرد و به دلیل اینکه این قانون از سوی دبیرخانه به ما تکلیف شده است، ملزم به رعایت آن هستیم. معتمدی افزود: هر خودرویی به هراندازه که طی سال خارج از محدوده مصوب بوده است، بنا به قانون اگر بیش از ۴۸ ساعت از منطقه خارج بوده به استثناء یک ماه در سال که برای مرخصی مجاز است بایستی عوارض از آنها گرفته شود و منعتردد خودروها خارج از محدوده منطقه آزاد به عهده پلیس راهور است و تاکنون بر کنترلهایی که صورت دادهاند طبیعتاً مخالفتی نداشتیم.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون خودروهای منطقه آزاد اروند به کسانی که ساکن آبادان یا خرمشهر باشند یا سند ۶ دانگ یا اجارهنامه رسمی داشته باشند و باید احراز سکونت شود تعلق میگیرد، اظهار کرد: سازمان بازرسی با موردهای صوری برخورد میکند و این احراز سکونت شامل ناوگان عمومی هم خواهد بود، لذا انجام این طرح برای اهواز و دیگر شهرهای استان غیر قانونی است و این حقی بوده که تنها به شهروند منطقه آزاد داده شده است. وی در مورد همکاری سازمان منطقه آزاد اروند با طرح مورد بحث در جلسه تصریح کرد: بر اساس مصوبه یا مجوزی که استاندار گرفته بود ما چشمانمان را میبندیم و میتوانیم بهویژه به شرکتهای خصوصی که تقاضا و تمایل زیادی در این رابطه دارند و به ما هم مراجعه کردند کمک کرده و سرویسدهی لازم را داشته باشیم اما به شرطی که پلیس راهور شمارهگذاری را انجام داده و مخالفتی نداشته باشد و مشکلی برایترددشان ایجاد نکند.
معتمدی اذعان کرد: جدا از محدودیتهای قانونی که در پلیس راهور دارند از جمله مسأله شمارهگذاری و منعتردد، ما به تمامی متقاضیانی که به سازمان مراجعه کنند مجوز واردات انبوه را خواهیم داد و در حال حاضر در حدود ۲۲ هزار خودروی اروندی در استانتردد میکنند.
به نظر میرسد، یادگار استاندار سابق خوزستان عملا حالا با چالش جدی مواجه شده و دولت روحانی قصد کرده به هر شکل ممکن این تنها اولویت اقتصادی برای مردم محروم خوزستان را از آنها سلب کند و به همین دلیل همه نیز حالا به خوبی دریافتهاند عزل یکباره و عجیب مهندس مقتدایی در همین راستا بوده است. معاون اقتصادی و سرمایهگذاری منطقه آزاد اروند گفت: در حال حاضر سازمان منطقه آزاد اروند در رابطه باتردد خودروهای اروندی در سطح استان، از جانب دولت و سازمان بازرسی و بقیه دستگاههای نظارتی تحت فشار قرار دارد و از امسال موظف هستیم از تمام خودروهایی که از محدوده مصوب ما خارج میشوند بر اساس کنترلی که بر GPS داریم روزانه بین ۲ تا ۵ هزار تومان عوارض اخذ کنیم!
محمدرضا معتمدی با اشاره به اینکه طرح حاضر با دو بحث جدی یکی در رابطه با پلیس راهور و دیگری در رابطه با خود قانون منطقه آزاد است، تأکید کرد: در حال حاضر سازمان منطقه آزاد اروند در رابطه باتردد خودروهای اروندی در سطح استان، از جانب دولت یعنی شورای عالی منطقه آزاد و سازمان بازرسی که چندین بار در منطقه آزاد حضور پیدا کردهاند و بقیه دستگاههای نظارتی تحت فشار قرار دارد. وی بیان داشت: طبق قانون منطقه آزادتردد تمام خودروهای پلاک اروند فقط در محدوده مجاز طبق مصوبه هیأت وزیران است، که این محدوده مجاز از ۱۲۰ کیلومتر لغو و ۴۰ کیلومتر است وتردد خارج از این محدوده بدون مجوز حکم قاچاق را دارد و این قانون در پروانهای که برای خریدار ثبت میکنیم نیز قید شده است.
معتمدی خبر داد: سازمان منطقه آزاد اروند در خارج از محدوده مصوب و شعاعی که مشخص شده هیچ اختیاری برای کنترل ندارد، لذا بر اساس تصویبنامه بودجهای که به سازمان ابلاغ شده از امسال موظف هستیم از تمام خودروهایی که از محدوده مصوب ما خارج میشوند بر اساس کنترلی که بر GPS داریم روزانه بین ۲ تا ۵ هزار تومان عوارض اخذ کنیم.
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: امسال از خودروهای اروندی که در پایان سال برای تمدید پروانه یا مجوز مرخصی مراجعه میکنند، قطعاً عوارض خروج از منطقه را اخذ خواهیم کرد و به دلیل اینکه این قانون از سوی دبیرخانه به ما تکلیف شده است، ملزم به رعایت آن هستیم. معتمدی افزود: هر خودرویی به هراندازه که طی سال خارج از محدوده مصوب بوده است، بنا به قانون اگر بیش از ۴۸ ساعت از منطقه خارج بوده به استثناء یک ماه در سال که برای مرخصی مجاز است بایستی عوارض از آنها گرفته شود و منعتردد خودروها خارج از محدوده منطقه آزاد به عهده پلیس راهور است و تاکنون بر کنترلهایی که صورت دادهاند طبیعتاً مخالفتی نداشتیم.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون خودروهای منطقه آزاد اروند به کسانی که ساکن آبادان یا خرمشهر باشند یا سند ۶ دانگ یا اجارهنامه رسمی داشته باشند و باید احراز سکونت شود تعلق میگیرد، اظهار کرد: سازمان بازرسی با موردهای صوری برخورد میکند و این احراز سکونت شامل ناوگان عمومی هم خواهد بود، لذا انجام این طرح برای اهواز و دیگر شهرهای استان غیر قانونی است و این حقی بوده که تنها به شهروند منطقه آزاد داده شده است. وی در مورد همکاری سازمان منطقه آزاد اروند با طرح مورد بحث در جلسه تصریح کرد: بر اساس مصوبه یا مجوزی که استاندار گرفته بود ما چشمانمان را میبندیم و میتوانیم بهویژه به شرکتهای خصوصی که تقاضا و تمایل زیادی در این رابطه دارند و به ما هم مراجعه کردند کمک کرده و سرویسدهی لازم را داشته باشیم اما به شرطی که پلیس راهور شمارهگذاری را انجام داده و مخالفتی نداشته باشد و مشکلی برایترددشان ایجاد نکند.
معتمدی اذعان کرد: جدا از محدودیتهای قانونی که در پلیس راهور دارند از جمله مسأله شمارهگذاری و منعتردد، ما به تمامی متقاضیانی که به سازمان مراجعه کنند مجوز واردات انبوه را خواهیم داد و در حال حاضر در حدود ۲۲ هزار خودروی اروندی در استانتردد میکنند.
روزنامه کارون/ شماره ٣۶٩٧